BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Sunday, August 22, 2010

Menilai..


sementara tunggu azan subuh lepas bersahur tu ak terpanggil utk pergi ke rak buku dalam bilik ak tu..dengan ringan tangan ak mengambil sebuah buku'Belajar sembahyang LELAKI dan PEREMPUAN Volume.2' mmg sengaja ak ambil buku tu..belajar sembahyang?!wah..ini sesuatu yg memalukan pada usia begini!kan..belum terlambat lg kn?pada ak xsalah dan xrugi ape pun..watpe nk malu,,bukannye xtau sembahyang..tapi aku cube perbaiki kelemahan diri..sbb ak hanya insan biasa..kadangkala,bukan sahaje dalam soal sembahyang,malah perkare2 lain yg sering kita lakukan juga memberi makna tanpa kita sedari..begitu juga solatku,dalam setiap kata,doa yang dilafazkan dalam setiap rukun,adakah kita memahaminya?ak xmahu solat yg kita lakukan hanyalah untuk memenuhi kiraan 5 kali sehari sedangkan Allah tidak menerima atau meredhainya atas alasan2 kecil.ak xmahu solat aku sia2,rugi begitu saja..maka perlulah ak ingat dan fahami..contohnya maksud ayat ini : "Tuhanku ampunkanlah aku,rahmatilah aku,cukupkanlah aku,angkatkanlah darjatku,berilah aku rezeki,berilah aku petunjuk,afiatkanlah aku dan maafkanlah aku"ayatnya penuh mendalam hingga menyentuh perasaan ak sendiri..ia adalah ayat yang sering lafazkan ketika duduk antara dua sujud!maksudnya penuh makna!tapi apa yang kita lakuan untuk ayat ini?sering ak perhatikan semuanya membacanya dengan ringkas,cepat seperti ia tidak punya makna!sedih..ak tahu maknanya,tapi ak juga sering lalai untk mendalami solat ak sendiri dan kerana itulah ak akan sering kali membuka buku ini untuk peringatan ak sendiri~wallahualam

0 comments: